• Generic selectors
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Search in posts
    Search in pages
    Filter by Categories
    Blog
    Referenties
  • +100%-
  • 0345 53 00 33
  • info@sincerite.nl
  • Direct contact opnemen
  • Sinjeur
  • Generic selectors
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Search in posts
    Search in pages
    Filter by Categories
    Blog
    Referenties
  • +100%-
  • 0345 53 00 33
  • info@sincerite.nl
  • Direct contact opnemen
  • Menu

    Wachtlijsten in de ouderenzorg

    Contact opnemen

    Wachtlijsten in de ouderenzorg

    Wie kent de situatie niet. Wanneer het lichaam en de geest van een oudere verminderen kan er een moment komen dat thuis wonen niet langer vanzelfsprekend is. De beslissing om te verhuizen naar een instelling stelt iedereen liefst zo lang mogelijk uit. Thuis weggaan is een hele stap. En wanneer de beslissing is genomen kunt u te maken krijgen met wachtlijsten.

    Wachttijden Verpleging en Verzorging
    Zorgaanbieders en verzekeraars hebben gezamenlijk afspraken gemaakt over aanvaardbare wachttijden. Dit worden ‘De Treeknormen’ genoemd. De Treeknormen voor Verpleging en Verzorging bedragen maximaal 6 of 13 weken.

    Onderzoek Wachtlijsten in de Wlz
    Bureau HHM heeft onlangs in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport naar wachttijden en wachtlijsten. Het rapport gaat men name in op de situatie van de ‘niet-actief wachtenden’. Dat zijn mensen die nu nog niet terecht kunnen bij hun aanbieder van voorkeur, omdat die geen plek vrij heeft. De wachtlijst voor niet-actief wachtenden bestond op 1 mei 2016 uit 13.634 mensen.
    De ‘niet-actief wachtenden’ is onder te verdelen in drie groepen:
    – 49% (circa 6.680 mensen) wil niet verhuizen naar een instelling, zelfs niet als er een plaats vrij zou komen bij de instelling die hun voorkeur heeft. Zij willen zo lang mogelijk thuis wonen.
    – 40% (circa 5.454 mensen) wil wel verhuizen, maar alleen naar de instelling waar zij zelf voorkeur voor hebben.
    – 11% (1.500 mensen) is bereid tot opname, ook bij een andere instelling dan die van voorkeur.

    Naast de ‘niet-actief wachtenden’ zijn er ‘actief wachtenden’. Van ‘actief wachtend’ is sprake wanneer de cliënt zorg wil ontvangen van een bepaalde zorgaanbieder, maar dit niet kan worden gerealiseerd. Vanwege de grote opnamenoodzaak moet de cliënt worden opgenomen bij een andere zorginstelling. In overleg tussen zorgorganisaties en zorgkantoor wordt in feite bepaald waar deze cliënten terecht komen. Deze mensen zelf hebben weinig keus over waar ze terecht komen. Het gaat vooral om cliënten die vanuit een ziekenhuis of revalidatiekliniek naar een plek bij een zorginstelling moeten verhuizen.

    Maatregelen
    Het HHM-onderzoek is basis voor Staatssecretaris Van Rijn voor het nemen van een aantal maatregelen. De prioriteit ligt bij de mensen die te kennen geven te willen verhuizen naar een instelling en die zelf (en/of hun mantelzorgers) aangeven dat thuis eigenlijk niet meer gaat.
    De oudere gaat merken dat het zorgkantoor contact opneemt om actiever te bemiddelen naar een geschikte plaats.

    Comments are closed.

    Inschrijven blog

    Scroll Up